Samenwerken bij Ernstige Enkelvoudige Dyslexie

  • Van onderwijs naar zorg en terug

Sinds 1 januari 2009 kan de diagnostiek en behandeling van ernstige enkelvoudige dyslexie (EED) worden vergoed. Sinds 1 januari 2015 wordt deze vergoeding geregeld via de gemeentes onder de Jeugdwet. De vergoede zorg geldt voor leerlingen in het primair onderwijs die de indicatie EED krijgen. Samenwerking tussen onderwijs-zorg-gemeenten is hierbij van belang. Om deze samenwerking te bevorderen en dit proces te ondersteunen zijn verschillende handreikingen en tutorials en andere materialen ontwikkeld. Op deze pagina wordt hier een overzicht van gegeven.

Gemeenten en SWV'en

Handreiking Samenwerken bij Ernstige Enkelvoudige Dyslexie

Deze handreiking biedt aandachtspunten voor sturing, bewaking en afstemming tussen gemeenten en Samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs (SWV). De rol van de poortwachter is hier ook in opgenomen. Daarnaast zijn er verschillende inspirerende voorbeelden van regionale samenwerking tussen gemeenten en SWV’en op genomen in de handreiking.

Onderwijs en zorg

Onderstaande Leidraad en Handreiking stellen samen de betrokkenen in staat het proces van signalering naar diagnostiek inhoudelijk, organisatorisch en praktisch vorm te geven en te verantwoorden. Het Leerlingdossier Dyslexie wordt gebruikt om alle informatie te bundelen ten behoeve van diagnostiek. Deze Leidraad, de Handreiking en het Leerlingdossier vormen samen één geheel. De professionaliseringsmodule Vergoedingsregeling dyslexie in de praktijk biedt handvatten om de kwaliteit van de procedures rondom de vergoedingsregeling verder te verbeteren.
 

Leidraad vergoedingsregeling dyslexie van onderwijs naar zorg

De Leidraad vergoedingsregeling dyslexie van onderwijs naar zorg beschrijft het proces dat doorlopen wordt van een vermoeden van EED op school tot diagnostiek en behandeling in de zorg. 

Handreiking voor invulling van ondersteuningsniveau 2 en 3 bij een vermoeden van EED

Voorafgaand aan de doorverwijzing moet met de leerling een ondersteuningstraject op school worden doorlopen. Informatie over invulling en beoordeling van dit ondersteuningstraject is te vinden in deze handreiking.

Leerlingdossier Dyslexie

Bij een vermoeden van ernstige, enkelvoudige dyslexie wordt door scholen het Leerlingdossier Dyslexie gebruikt om alle informatie te bundelen ten behoeve van de doorverwijzing naar vergoede diagnostiek, waaronder ook informatie over het ondersteuningstraject dat een leerling op school heeft doorlopen.

Aanvullende informatie specifieke doelgroepen

Naast bovenstaande materialen zijn er een drietal documenten die handvatten bieden in hoe gehandeld kan worden bij specifieke doelgroepen.

Richtlijn Omgaan met doublures | 2018 | Expertisecentrum Nederlands en NKD

Deze richtlijn biedt informatie over de weging van de onderwijsresultaten bij leerlingen die gedoubleerd hebben.

Richtlijn Lees- en Spellingproblemen in combinatie met Hoogbegaafdheid | 2018 | SDN

Richtlijn over de diagnostiek en behandeling van lees- en/of spellingproblemen bij hoogbegaafde leerlingen.
 

Richtlijn Comorbiditeit | 2012 | NKD

Deze richtlijn structureert de handelwijze bij doorverwijzing naar diagnostiek voor kinderen met milde, niet belemmerende comorbiditeit.